tiistai 11. joulukuuta 2012

Āmentēs illī Rōmānī.



Taas täytyy lainata muita. Päivän Turun Sanomissa oli piispa Kaarlo Kallialan kolumni
Adventti Light
http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/425366/Adventti+Light
jossa puhutaan siitä, miten voi viettää adventtia viettämättä kuitenkaan. Kannatta lukea koko juttu.Tässä lainaus siitä.
"Vaikka ruotsalainen koulu onkin tunnustukseton, kirkkoon on adventtina toki luvallista mennä. ”Ei ole kuitenkaan sallittua pitää adventtitapahtumaa kirkossa, jos pappi välittää uskonnollista sanomaa.” Kielletyiksi todetaan erikseen rukous, siunaus, uskontunnustus, saarna ja muu julistus.

Vi menar att det är möjligt, meinaavat pääjohtaja Anna Ekström ja opetusneuvos Claes-Göran Aggebo. Minä vain en tajua, mitä ihmettä pappi ja koululaiset kirkossa oikein tekevät. Ja miksi; miten adventtia vietetään adventtia viettämättä?

USKONNOTON KIRKKOHETKI adventittomana adventtina saattaa olla näyte yleisemmästäkin ajattelumuodosta. Neljä vuotta sitten Ruotsi poisti pohjoismaisen taisteluyksikkönsä tunnusleijonalta sukuelimet.

Leikkausta kuulemma perusteltiin tasa-arvolla, mutta uutiset eivät kertoneet, miten täsmälleen. Ilmeisesti tavoiteltiin neutraalia yleisleijonaa. Tulos oli selvästi kuitenkin kastroitu uros – isä- ja äitileijona kun ovat muutoinkin erinäköiset. Hämäräksi jäi, miten ja miksi uroksen typistäminen tasa-arvoa tuottaa.

Käytännöllisen filosofian dosentti Kristian Klockarsin mielestä ”joulunvietto kuuluu kaikille eikä ole yhden uskonnon tai kulttuurisen valtavirran yksinomaisuutta”. Hänelle itselleenkään joulu ”ei mitenkään liity uskontoon”."

 ...
Kyetäänköhän missään muualla kuin pohjoisnmaissa tällaiseen suvaitsevaisuuteen, missä oman kansan koko kulttuuriperintövoidaan kieltää, ettei vain loukattaisi muita. Oikeastaan ei voida enää ajatella, että olisi jotain omaa.
Koko joulurekvisiitta on kaupallista kaukomailla tuotettua, halvalla tuotua ja kalliilla myytyä.
Jokkaisen joulu lienee erilainen ja jokkaisella lienee oikeus omaansa. Hiljentymiseen, syömiseen, lepoon, juominkeihin, perhekeskeisyyteen tai yksinäisyyteen. Haitanneeko kuitenkaan, jos jotain pysyvää olisi esittää edes lapsille?
Voisi kertoa, että meidän maassamme oli ennen aika paljon (ja nykyäänkin jonkin verran) ihmisiä, jotka uskoivat, että Jumala tuli ihmiseksi kerran, syntyi pieneksi lapseksi Betlehemin seimeen ennustusten mukaan. Tämän lapsen jo heti syntymän jälkeen halusivat vallanpitäjät tappaa, tätä lasta tulivat kuitenkin köyhät paimenet tervehtimään. Vieläkin alhaiset ja itsessään mitättömät uskovat, että Vapahtaja, Ihmeellinen Neuvonantaja, Rauhan Ruhtinas, Ikuinen Isä on ja armahtaa syntisiä. Tällaisia ihmisiä on vain kumma kyllä ajasta aikaan. Vaikka joulu olisi alunperin ollut mikä tahansa juhla, on se monille maailmassa Vapahtajan syntymäjuhla. Voisi ihan yleisellä tasolla vaikka kertoa, että kaikissa uskonnoissa tämä juuri on poikkeuksellista. Edelleenkin Vapahtaja tulee köyhien ja huonojen luo; asettaa lapsen uskovaisen esikuvaksi; ei erota orjaa eikä vapaata, ei naista eikä miestä. Kun lapseni kertoi uskonnonopettajastaan, joka on aika vapaamielinen, mietin eikö uskonnonopettajakin voisi myös kertoa tästä: on aina ollut ihmisiä, joille nämä asiat ovat totta, jotka saavat näistä voimaa ja merkitystä elämäänsä. Koska kaikkia uskontoja kunnioitetaan ja niistä opetetaan arvostavasti, voisi myös tästä omastamme puhua arvostavasti.





7 kommenttia:

  1. Tässäpä se sanotaan: "Monikulttuurisuuden tulisi muutenkin tarkoittaa kulttuuritarjonnan ja kulttuuriperinteiden monipuolistumista, ei suomalaisten perinteiden kieltämistä tai karsimista."

    Onneksi joku puhuu järkeä.

    Olin tänään kuuntelemassa Bachin urkumusiikkia ja jouluoratoriota ja -kantaatteja Keravan kirjastolla, jossa Hannu Taanila esitteli teoksia. Pimeässä salissa kumajasi urut kauniisti ja Taanila luki välillä kantaattien tekstejä melkein sarvitta ja hampaitta. Tämä kohta jäi erityisesti mieleen: Hemminki Maskulaisen käännös Lutherin tekstistä, jossa puhutaan Jeesuksen syntymästä: "sankar samos ulos salistans". Maskulaisen lyriikka on väkevää.

    VastaaPoista
  2. taas nuo fontit vain vaihtuivat omia aikojaan, en halunnut korostaa mitään (meni muutenkin vähän saarnaksi, mutta en ala nyt korjailemaan)

    VastaaPoista
  3. ...siis hulluja nuo ruotsalaiset...

    VastaaPoista
  4. Ihan hyvä saarna tuo on ja aiheesta. Ongelmia kuulemma aiheuttavat joulujuhlien yms. suhteen harvoin muiden uskontojen edustajat ja usein vakaumukselliset ateistit, joille uskonnottomuus on pyhä asia. Täällä on yläkoulu, jonka on pitänyt lopettaa ysien kevätjuhlan järjestäminen koulun vieressä olevassa kirkossa, koska jotkut opettajat eivät suostu tulemaan kirkkorakennukseen. Juhlan sisältö ei ole ollut tunnustuksellinen.

    VastaaPoista
  5. Adventista vielä:
    Olen kuunnellut kotimaisia joululauluja, toissa iltana vanhan levyn Soile Isokosken laulamia ja eilen muiden esittämiä. Meillä on ihmeellisen hieno ja vaikuttava suomalaisten joululaulujen aarre. Epäilen, että muilla kansoilla ei tällaista ole. Tein kyselytutkimusta ja sain vahvistuksen epäilylleni. Briteillä toki on omat iloiset laulunsa ja kiertelevien joululaulajien perinne, mutta ranskalaisilla ei ole juuri muuta kuin heinillä härkien kaukalon, espanjalaisilla ei juuri mitään, italialaisillakaan ei taida olla. Meksikossa tyydytään tuontitavaraan ja lauletaan petteri punakuonoa. Siellä kuulemma paheksutaan sitä, että me syömme pettereitä. Taitaa johtua tästä talven pitkästä piinasta, että sen katkaiseva juhla on innoittanut monia säveltäjiä ja runoilijoita. Adventin ja joulun varsinainen kirkkomusiikki on eri asia, enkä tarkoita nyt sitä.

    VastaaPoista
  6. Varmaan on juuri niin, että joulu kynttilöineen on ollut täällä pimeässä ja köyhyydessä rämpiville erityisen tärkeä juhla. Monet laulut ovat ihan mahdottoman surullisia, ehkä kansan syvää murhetta ja huolta kuvastavia tai sitten tehty vaikeina aikoina. Ihan surullisin taitaa olla se Kreeta Haapasalon joululaulu, missä äiti jakaa leipäpalan. Mielenkiintoista on minusta se, että ovatko muut köyhät kansat tarvinneet tällaisia lauluja vai eikö ole ollut laululle sijaa tai halua ennemminkin toisenlaisille lauluille, jos on ahdistus.

    VastaaPoista
  7. Lämmintä, kotoisaa, onnellista joulujuhlaa kaikille kåtipesän ystäville!
    Näin adventin aikaan mielessä on laulu "taas aiot jouluvieraakseni" ja siitä sanat : On koti kaunistettu sulle/vaan köyhän sydän ennallaan./ Tuo taivaan kaunistusta mulle,/käy itse juhlaa laittamaan. Tämmöisiä tuntoja täällä viimeisten lahjojen etsinnän ja leipomisen keskellä.

    VastaaPoista